Din elregning består af forskellige dele, der tilsammen dækker udgifterne til produktion, indkøb og transport af den strøm, du bruger. Her kan du læse mere om, hvordan din elregning hænger sammen, så du ved, hvad du betaler for og til hvem.
Sådan hænger din elregning sammen
Når du betaler din elregning, så betaler du til tre parter: din el-leverandør, dit elnetselskab og staten.
Her kan du læse om, hvem de enkelte parter er, og hvad du betaler for til dem.
Hvad betaler du løbende til N1?
Abonnement:
Abonnementsbetaling dækker omkostninger til måling, afregning, aflæsning af din elmåler og til øvrig administration.
Nettarif (transport af strøm): Betaling for brug af N1’s forsyningsnet. Det dækker blandt andet indkøb af el til tab i elnettet, omkostninger til drift og vedligehold af elnettet samt afskrivninger på vores mange anlæg bl.a. netstationer.
Rådighedstarif: Egenproducenters betaling til dækning for at elnettet står til rådighed.
Hvad betyder din kundekategori for din elregning?
Din kundekategori er bestemt af, hvor i elnettet, du er tilsluttet og det er kategorien, der afgør din nettarif. Det vil sige, at du ikke har indflydelse på din nettarif, og du har heller ikke ansvaret for at videregive det til din el-leverandør. Det sørger vi for.
Der findes tre overordnende kundekategorier - nemlig A-kunder, B-kunder og C-kunder. Store eller mellemstore virksomheder tilsluttes typisk i en transformerstation som A-kunder, B-kunder tilsluttes i netstationer, mens C-kunder er tilsluttet i kabelskabe og dækker over privatkunder (almindelige boligejere) eller mindre erhvervskunder.
Når man som kunde bruger strøm, er der forskel på, hvor langt strømmen skal transporteres ud i elnettet for at nå frem alt efter om man er A-kunde, hvor afstanden er kortere eller C-kunde, hvor afstanden er længere. Jo flere gange din strøm bliver transformeret og jo længere ud i elnettet, den bliver transporteret, jo mere net skal der vedligeholdes. Derfor er nettariffen eksempelvis højere for en C-kunde end en A-kunde.
Er du i tvivl om, hvilken kundekategori du tilhører? Få hjælp til at bestemme din kundekategori herunder. Langt de fleste er C-kunder, da denne kategori rummer almindelige boliger og mindre erhverv.
Hvilken kundekategori tilhører du?
Kundekategori
Kendetegn
C-kunder
Er tilsluttet i 0,4 kV fordelingsnet - typisk i kabelskab eller mast
Får leveret og målt strøm på 0,4 kV niveau
Er timeaflæst
Er boligejer eller mindre erhvervsdrivende
B-lav-kunder
Er tilsluttet i en 10-20/0,4 (0,69) kV transformerstation (0,69 kV tilbydes ikke nye kunder)
Får leveret og målt strøm på 0,4 (0,69) kV niveau
Er timeaflæst
Er erhvervsdrivende
B20 GWh-kunder
Er tilsluttet i en 10-20/0,4 (0,69) kV transformerstation (0,69 kV tilbydes ikke nye kunder)
Har et årligt forbrug på over 20 GWh på én eller flere tilstødende matrikler. Alt forbruget er samlet på ét forbrugsmålepunkt.
Er timeaflæst
Er erhvervsdrivende
B-høj-kunder
Er tilsluttet i en 10-20/0,4 (0,69) kV transformerstation (0,69 kV tilbydes ikke nye kunder)
Får leveret og målt strøm på 10-20 kV niveau
Er timeaflæst
Er erhvervsdrivende
A-lav 200 GWh-kunder
Er tilsluttet i en 60/10-20 kV transformerstation
Får leveret og målt strøm på 10-20 kV niveau
Er timeaflæst
Er erhvervsdrivende
A-lav-kunder
Er tilsluttet i en 60/10-20 kV transformerstation
Får leveret og målt strøm på 10-20 kV niveau
Er timeaflæst
Er erhvervsdrivende
A-høj-kunder
Er tilsluttet i en 60/10-20 kV transformerstation
Får leveret og målt strøm på 60 kV niveau
Er timeaflæst
Er erhvervsdrivende
A0-kunder
Er tilsluttet i en 150 kV transformerstation
Får leveret og målt strøm på 150 kV niveau
Er timeaflæst
Er erhvervsdrivende
Forstå din nettarif
Vi indførte, på linje med en række andre elnetselskaber, Tarifmodel 3.0 den 1. januar 2024. Tarifodel 3.0 giver ikke kun mening for elnettet og den grønne omstilling, men også din pengepung.
Med indførslen af Tarifmodel 3.0 ønsker vi at udnytte pladsen i elnettet endnu bedre end tidligere - og her kommer vores allesammens forbrugsmønstre ind i billedet. Fremover vil der være penge at spare, hvis du flytter dele af dit forbrug fra spidslastperioden mellem 17-21 til andre tidspunkter af døgnet. Til gengæld bliver det dyrere at lade elbilen eller at vaske op i spidslastperioden.
Tarifmodel 3.0 betyder ikke, at vi i N1 har øget indtjeningen. Der er alene tale om en omfordeling af udgiften på døgnet og årstiden, fordi en grøn fremtid kræver nye vaner.
Døgnets tariffer for en C-kunde
Derfor bliver det billigere at ændre elvaner
En stor del af Danmarks elnet er bygget i 1960’erne og 70’erne. Dengang var strømforbruget meget anderledes end i dag. Nu ser vi ind i en tid, hvor elbiler og eldrevne varmepumper skal erstatte ’sort energi’ – og det vil belaste elnettet, specielt i tidsrummet kl. 17-21. At udskifte alle elkabler er en dyr affære, og gravearbejdet vil medføre store gener. Derfor skal vi tænke smart – både når vi som elnetselskab investerer i nye kabler, og når du som elforbruger tænder for strømmen. Det skal Tarifmodel 3.0 hjælpe til med.
Tarifmodel 3.0 betyder helt konkret, at vi i N1 har opdelt vores tariffer i tre tidskategorier
Med Tarifmodel 3.0 blev døgnet inddelt i tre kategorier, som for den almindelige lavspændingskunde (C-kunde) er inddelt således:
‘Lavlast’ fra kl. 00.00-06.00
‘Højlast’ fra kl. 06.00-17.00 og igen fra 21.00-24.00
‘Spidslast’ fra kl. 17.00-21.00
Vi vil gerne motivere dig til at bruge strømmen mere jævnt over døgnets 24 timer, og du kan faktisk planlægge dig til det meste. Opvaskemaskinen kan sættes til at køre om natten, ligesom elbilen også kan lade i nattetimerne, og udnytter du det, bruger du allerede vores allesammens strøm smartere.
Tarifmodel 3.0 – hvad betyder det for dig og dit strømforbrug?